Akcelerator biznesu — czym jest i jak działa?

Instytucje, które pomagają w rozwinięciu i wejściu na rynek młodym ludziom z ich biznesem, coraz prężniej się rozwijają. Rośnie liczba osób otwierających startupy. Czego dowodem jest popularność amerykańskiego serialu Shark Tank, w którym przedsiębiorcy spotykają się z inwestorami, by zaprezentować swoje pomysły i uzyskać dofinansowanie na założenie biznesu. Ale co możemy zrobić, by założyć biznes bez konieczności wystąpienia w programie telewizyjnym? W tym artykule przedstawiamy informację o organizacjach pomagającym nowym przedsiębiorcom w rozwoju swojego przedsiębiorstwa.

Akcelerator przedsiębiorczości – definicja, jak działa

Istnieją instytucje specjalizujące się w doradztwie osobom, które decydują się na otworzenie własnej firmy. Taką organizacją jest akcelerator przedsiębiorczości, który nawiguje przyszłego właściciela w wejściu na rynek ze swoimi produktem lub usługą. Agencja zajmuje się doradztwem w fundamentalnych aspektach m.in. prawnych, rachunkowych, organizacyjnych, by zespół miał wszystkie potrzebne narzędzia do osiągnięcia sukcesu.

Aby dostać się do programu, który oferuje akcelerator, należy spełnić szereg kryteriów, niestety nie wystarczy tutaj tylko posiadanie pomysłu. Z ich usług skorzystać mogą przedsiębiorstwa posiadające prototyp produktu, szczegółowy zarys projektu lub biznesplan. Ten etap procesu nazywa się fazą zalążkową. Dodatkowo warto pamiętać, że wsparcie od tej instytucji można otrzymać za niewielką część udziałów w firmie. Kiedy oferowane warunki odpowiadają właścicielowi i komisja zaakceptuje projekt, zespół czeka intensywne i niezwykle rozwijający okres.

Czas trwania pomocy, zależy od ustaleń, ale zwykle jest to od kilku tygodni do pół roku, w którym przedsiębiorca spotyka się mentorami oferującymi specjalistyczne doradztwo. Proces składa się z wielu szkoleń, budowania strategii wejścia i utrzymania się na rynku, spotkań z inwestorami. Skorzystanie z usług oferowanych przez akcelerator przedsiębiorczości jest idealnym wyjściem dla osób posiadających konkretny pomysł, ale brakuje im doświadczenia oraz kapitału na otworzenie własnej działalności.

Akceleratory, a inkubatory biznesu – różnice

Wprowadzenie startupu na rynek wymaga od przedsiębiorców posiadania wiedzy z zakresu prowadzenia działalności, wkładu finansowego, rachunkowości i kreowaniu wizerunku. Dodatkowo właściciel musi pamiętać oo szkoleniach współpracowników, odpowiedniej powierzchni biurowej i niezbędnym wyposażeniu. Te wszystkie aspekty są niezwykle istotne przy tworzeniu i planowaniu biznesu, z pomocą przychodzą instytucję, które pomogą młodym przedsiębiorcom na początku ich drogi. Poniżej przedstawiamy różnice w organizacjach oferującym doradztwo w prowadzeniu działalności.

CechyAkcelerator biznesuInkubator biznesu
Główny celPrzyspieszenie rozwoju firmy, pozyskiwanie inwestorów, rozwój strategii rynkowej.Szerzenie postaw przedsiębiorczości. Pomoc merytoryczna, praktyczna przy kreowaniu pomysłu biznesowego.
Grupa docelowaOsoby znajdujące się w fazie zalążkowej procesu – posiadają już konkretny pomysł i biznesplan.Osoby, które zaczynają przygodę z biznesem, bez ograniczeń wiekowych oraz zawodowych. Studenci i młodzież, którzy dopiero opracowują swój pomysł.
CzasKrótki okres, od kilku tygodni do paru miesięcy.Nie mają z góry określonych granic trwania. Od kilku miesięcy do kilku lat.
Zakres wsparciaPomoc z obszaru prawnego, księgowego, marketingowego oraz udostępnianie przestrzeni do pracy. Wsparcie finansowe za niewielki procent udziałów.Pomoc logistyczna, informacyjna, udostępnienie powierzchni i wypożyczenie sprzętu do pracy, doradztwo w uzyskaniu dofinansowania.
Zaletykrótki czas trwania,
intensywne szkolenia, doradztwo ekspertów,
organizacja spotkań biznesowych,
wprowadzenie na rynek,
poszukiwanie inwestorów,
dofinansowanie;
dowolna decyzja uczestnika co do opuszczenia programu, w każdym momencie,
ograniczone ryzyko,
nie ograniczają przedsiębiorcy co do kierunku rozwoju,
niewielka opłata za uczestnictwo, można formułować i zmieniać plan w dowolny sposób,
wypożyczenie sprzętu;
Wadyszereg warunków, które trzeba spełnić, żeby dostać się do programu,
nie można dowolnie wprowadzać zmian,
oddanie części udziałów instytucji;
nie zawsze działają aktywnie,
ich zakres działalności może nie pasować do każdego typu przedsiębiorstwa,
nie są pomocne dla osób bardziej zaawansowanych;

Obie organizacje wspierają młodych ludzi w stworzeniu swojego pierwszego biznesu. W czasach, kiedy nowi przedsiębiorcy mają dużo kreatywnych pomysłów, ale brak im kapitału, popyt na takie usługi wzrasta. Warto zapoznać się z ofertami, jakie mają do zaproponowania te instytucje.

Jak działa akcelerator?

Programy akceleracyjne skierowane do start-upów są nieocenionym wsparciem na początkowym etapie tworzenie marki, pozyskania inwestorów lub stworzenia sieci kontaktów. Jednak przed zdecydowaniem się na przystąpienie do konkretnego układu, należy pamiętać o sprawdzeniu opinii o instytucji. Pomocne będzie przeanalizowanie poprzednich projektów, które skorzystały z usług organizacji.
W trakcie procesu rekrutacji komisja zwraca uwagę na innowacyjność, potencjał rynkowy, jakość zespołu i inne czynniki. Niektóre programy wymagają przy zgłoszeniu wysłania wideo lub zgłoszenia, co pozwala na wyłonienie kandydatów pierwszego etapu. Przed wybraniem konkretnej instytucji warto zrozumieć jaki zakres wsparcia, mentoringu, marketingu i sprzedaży oferuje program.

Kiedy zdecydujemy się na skorzystanie z usług akceleratora, upewnijmy się, że cały zespół zdaje sobie sprawę z ogromu pracy i zaangażowania, jaki was czeka. Jest to też czas, który weryfikuje więzi w grupie, mogą one zostać umocnione lub z niektórymi członkami zespołu będziemy musieli się pożegnać. Dobrze wykorzystane miesiące lub tygodnie na współpracy z instytucją na pewno opłacą się w przyszłości i usprawnią wejście i utrzymanie się firmy na rynku.

Na co zwrócić uwagę – ograniczenia

Wadą akceleratora biznesu jest jego brak dostępności dla firm na bardziej zaawansowanym etapie rozwoju, niestety sprawdzi się on tylko we wczesnych fazach tworzenia przedsiębiorstwa. Dodatkowo programy są mocno ograniczone czasowo, w ciągu kilku tygodni lub paru miesięcy, zespół czeka mnóstwo pracy. A po zakończeniu programu pomoc od instytucji drastycznie maleje, więc trzeba być na to przygotowanym. Oczywiście akcelerator nadal będzie miał udziały w kapitale start-upu, co może nie być odpowiednim rozwiązaniem dla osób, które chciałyby mieć pełną kontrolę nad firmą. Ale jest to cena, za wsparcie i profesjonalną pomoc organizacji.

Jednak jakość oferowanych usług może być różna i nie każdy specjalista nada się do każdego typu biznesu. Należy się zabezpieczyć i sprawdzić warunki współpracy oraz reputacje doradcy, atmosferę, jaką wprowadza i podejście, jakim się kieruje, żeby określić kompatybilność z zespołem. Nauka może nie być efektywna, kiedy mentor nie jest odpowiedni dla danej grupy osób.

Innym aspektem, który często jest kategoryzowany jako wada przez uczestników, jest nakładanie presji na szybkie osiąganie wyników. Co może prowadzić do niezdrowej konkurencji pomiędzy firmami oraz podejmowania pochopnych decyzji biznesowych. Właściciel wraz z zespołem nie dopuści do większości niekorzystnych wydarzeń, poprzez dokładne zapoznanie się z warunkami współpracy.

inkubator biznesu

Korzyści akceleratorów biznesu

Przedstawiliśmy utrudnienia, jakie może napotkać, firma decydująca się na te usługi, a teraz chcemy zwrócić uwagę na korzyści, jakie niesie ze sobą współpraca z akceleratorem biznesowym. Uczestnictwo w progamie pozwala na rozpoczęcie realizacji celów biznesowych i wykonanie pierwszych kroków niezbędnych do wejścia na rynek. Nie zapewnia on gwarancji sukcesu, ale dostarcza narzędzia z różnych obszarów, które pomogą w utrzymaniu i rozwijaniu pozycji przedsiębiorstwa.

Akceleratory biznesu są wygodnym rozwiązaniem, ponieważ w jednym miejscu oferuje dostęp do wszystkich szkoleń, spotkań. Doświadczeni mentorzy i specjaliści są na każdym etapie procesu, żeby dostarczyć wskazówki, wiedzę i nowy punkt widzenia przedsiębiorcom. Pozwala to na podejście do rozwiązywania wyzwań biznesowych z różnych stron, używając rozmaitych technik i narzędzi.

Dodatkowo start-upy tworzą w trakcie trwania programu swoją sieć kontaktów, którą mogą wykorzystać do poszukiwania potencjalnych klientów i partnerów biznesowych. Spotkania organizowane przez akcelerator z inwestorami i specjalne wydarzenia, na których właściciele mogą zaprezentować swój produkt lub usługę zwiększają szansę na poznanie przedsiębiorcy, który sfinansuje inwestycję.

Oprócz tego instytucja zapewnia dostęp do zasobów takich jak przestrzeń biurowa, wyposażenie wnętrz, potrzebny sprzęt, które są niezbędne dla firm z małym budżetem, ale do pracy potrzebują odpowiedniego wyposażenia i powierzchni. Organizacja posiada istotny wpływ na budowę kultury organizacyjnej, skutecznej komunikacji między członkami zespołu i klientami, ale też uczy o negocjacjach, zarządzaniu zespołem oraz sposobach prezentacji pomysłów.

Akcelerator przedsiębiorczości – dlaczego warto?

Akcelerator biznesu jest programem mentorskim, który pomaga wielu młodym przedsiębiorcom w pierwszych etapach rozwoju biznesu. Dzięki dofinansowaniu, szkoleniom i intensywnemu przygotowaniu umożliwia utrzymanie się firmy na rynku. Nie wszystkie biznesy przechodzą kwalifikację, a wybrany projekt musi cechować innowacyjność, jakość oraz potencjał rynkowy. Dołączając do akceleratora, firma ma większe szanse na utrzymanie się na rynku i wykorzystanie całego potencjału zespołu.