Duże znaczenie w wielu firmach ma marketing strategiczny, który często ma znaczący wpływ na późniejsze powodzenie podejmowanych działań, gdyż koncentruje się on na dogłębnej analizie makro- i mikrootoczenia, jednocześnie przewidując przyszłe trendy oraz pomagając w osiągnięciu planowanych celów. Informacje zawarte w tym artykule z pewnością pomogą wszystkim przedsiębiorcom, którzy chcą wprowadzić do swojej oferty nowy produkt lub usługę, dlatego warto się z nimi zapoznać, aby przyspieszyć sprzedaż.
Co kryje się pod pojęciem marketingu strategicznego?
Marketing strategiczny definiuje się jako proces, który polega na opracowywaniu strategii marketingowej w ramach zarządzania strategicznego. Skupia się przede wszystkim na planowaniu i wdrażaniu strategii, z jakimi zwykle wiążą się długoterminowe korzyści. Aby zastosować ten rodzaj promowania własnego biznesu, należy pomyśleć o takich działaniach, jak:
- strategiczna analiza obecnego rynku i zdolność dostosowywania się do zmian, jakie w nim zachodzą, jeśli chodzi o usprawnienia technologiczne, modyfikację oferty produktowej, postawy konsumentów czy promocji produktów oraz usług
- przewidywanie przyszłych trendów długofalowych w obszarach biznesu, które są interesujące dla przedsiębiorstwa
- podjęcie decyzji odnośnie segmentów rynku, na których firma chce się skupić
- dążenie do osiągania celów marketingowych, a także opracowywanie, implementowanie i obserwowanie strategii, w których liczy się przede wszystkim spełnianie potrzeb rynkowych
Marketing strategiczny a strategia marketingowa
Wiele osób myli marketing strategiczny ze strategią marketingową. Te pojęcia ściśle wiążą się ze sobą, lecz oznaczają coś trochę innego, gdyż pierwszy termin jest szerszy, bo składa się na nie mnóstwo szczegółowych działań, a za 1 z nich uważa się właśnie strategię marketingową. Omawiany rodzaj różni się także od marketingu operacyjnego, gdyż liczą się w nim długoterminowe cele i kierunki rozwoju, a nie realizacja aktualnych działań marketingowych w postaci kampanii reklamowych lub promocji.
Jakich narzędzi używa się w marketingu strategicznym?
W tym rodzaju marketingu liczy się przede wszystkim kompleksowe podejście i zastosowanie wielu narzędzi, metod czy analiz, które zwiększą szansę na sukces związany z wyborem danej strategii. Przedstawiamy najskuteczniejsze i najpopularniejsze pomoce, które pomogą przedsiębiorcom w rozwijaniu swoich firm.
Czym jest analiza SWOT?
SWOT jest metodą, za pomocą której wewnętrznie analizuje się firmę i jej otoczenie, aby zoptymalizować strategię zarządzania przedsiębiorstwem lub budowy nowego planu strategicznego. Chodzi tutaj o identyfikację mocnych oraz słabszych stron, a także szans czy zagrożeń związanych z prowadzeniem biznesu.
Co ma na celu analiza PEST?
W analizie PEST chodzi o ocenę makroekonomicznego otoczenia, biorąc pod uwagę czynniki polityczne, ekonomiczne, społeczno-kulturowe i technologiczne. Technika cieszy się dużym zainteresowaniem wśród właścicieli firm, a od jakiegoś czasu pojawiają się jej rozszerzenia, takie jak PESTEL, gdzie dochodzą czynniki środowiskowe oraz prawne. Umożliwi ona lepsze zrozumienie otoczenia zewnętrznego przedsiębiorstwa, stwierdzenie, co ma największy wpływ na jego działalność, a także dostarczenie informacji, za pomocą których opracuje się strategie marketingowe.
Z jakich elementów składa się marketing mix?
Marketing mix jest zbiorem elementów, które pomagają przedsiębiorcom w oddziaływaniu na rynek. Mimo że pojawiają się coraz nowsze koncepcje, to wciąż największą popularnością cieszy się model 4P, w którego skład wchodzą następujące narzędzia: produkt, cena, promocja i miejsce (dystrybucja). W rozszerzonej wersji istotną rolę odgrywają także ludzie, proces oraz świadectwo materialne.
Na czym opiera się metoda zwana 5 siłami Portera?
Tej techniki używa się zwłaszcza w sytuacjach chęci wkroczenia na dany rynek, gdyż za jej pomocą można ocenić atrakcyjność sektora. Składa się ona z różnych czynników, należących do otoczenia rynkowego danej firmy, a są to: siła przetargowa dostawców i nabywców, rywalizacja wewnątrz sektora, a także ryzyko pojawienia się nowych producentów oraz substytutów.
Jakie obszary uwzględnia się, stosując macierz BCG?
Macierz BCG może się sprawdzić w trakcie przeprowadzania dokładnej analizy produktów i usług danej firmy. Skupia się ona głównie na 4 obszarach strategicznych, które znajdują się poniżej.
- gwiazdy – liderzy rynku o wysokim tempie wzrostu, którzy nie generują dużych zysków
- dojne krowy, czyli obiekty o dużym względnym udziale w wolno rosnącym rynku
- znaki zapytania – cechują się niskim udziałem w rynku, którego wzrost jest szybki
- psy (inaczej kule u nogi) – mają niewielu przeciwników i marne szanse na rozwój
Jakie są cele marketingu strategicznego?
Każdy właściciel firmy, który decyduje się na wprowadzenie do swojego biznesu marketingu strategicznego, powinien jasno określić cele, aby następnie dążyć do ich realizacji. Mogą się one różnić w zależności od przedsiębiorstwa i rodzaju prowadzonej działalności, lecz najistotniejsza jest ich osiągalność, mierzalność oraz długoterminowy charakter. Na czym może zależeć przedsiębiorcom?
Przykładowym celem może być dążenie do zwiększenia udziału, rozszerzając zasięg produktów lub usług, a także pozyskiwanie Klientów czy penetracja świeżych segmentów rynku.
Wielu przedsiębiorcom zależy na tym, aby ich marka stawała się coraz bardziej rozpoznawalna, dlatego decydują się na prowadzenia kampanii reklamowych, działania PR czy założenie profilu firmy na social mediach.
Warto także utrzymywać i umacniać relacje z obecnymi Klientami, wprowadzając programy lojalnościowe, a także starając się o idealną obsługę oraz systematyczną komunikację z odbiorcą.
Wprowadzając nowy produkt na rynek, należy wziąć pod uwagę potrzeby swoich Klientów i działania konkurencji.
Przyda się optymalizacja kosztów, zwiększenie marż lub rozpoczęcie szukania bardziej efektywnych kanałów dystrybucji.
Celem właścicieli firm powinno być również wejście na nowe rynki krajowe lub międzynarodowe z uwzględnieniem lokalnych preferencji konsumentów i przepisów prawa gospodarczego.
Działania warto realizować według idei zrównoważonego rozwoju, do jakich należą próby wdrożenia coraz bardziej ekologicznych procesów produkcji czy promocja produktów, które mają niższy wpływ na środowisko.
Istotnym celem może być bardziej precyzyjna segmentacja rynku i lepsze dopasowanie oferty do często dość oryginalnych oczekiwań poszczególnych grup Klientów.
Przedsiębiorcy powinni pomyśleć o skupieniu się na działaniach zwiększających sprzedaż w wybranych kanałach dystrybucyjnych, jak np. e-commerce, sprzedaż bezpośrednia bądź partnerstwa biznesowe.
Na jakie etapy dzieli się marketing strategiczny?
Opracowaniem procesu marketingu strategicznego zajął się J. J. Lambin w 1993 r., opisując ją we własnej książce o tytule “Strategiczne zarządzanie marketingowe”, a odbywa się on w 5 etapach.
Od czego zaczyna się marketing strategiczny?
Właściwe opracowanie swojej oferty jest możliwe dopiero po zrozumieniu potrzeb i oczekiwań potencjalnych Klientów przedsiębiorstwa, w czym mogą pomóc badania ilościowe oraz jakościowe. W kolejnym kroku trzeba się zająć segmentacją, która polega na rozpoznaniu rynków docelowych, a może się ona odbywać na wielu poziomach oraz w oparciu o różne kryteria.
Co trzeba zrobić w dalszej kolejności?
Po segmentacji trzeba zająć się wyborem odpowiedniego segmentu dla danej działalności, co ma szczególne znaczenie, ponieważ większość decyzji marketingowych i biznesowych kieruje się do konkretnych rynków. Za pomocą pozycjonowania przedstawia się z kolei Klientom wartości wyznawane przez markę, a także jej produkty oraz usługi, co czego można wykorzystać różne części wspomnianego marketingu mix.
Jak określić potencjał rynkowy i cykl życia produktu?
Zajmując się analizą okazji rynkowych, można odkryć nieznane do tej pory lub niewykorzystane możliwości, które ułatwią dotarcie do kolejnych grup Klientów, a także użycie nowych kanałów dystrybucji lub wprowadzenie technologii, które zwiększą zasięg i skuteczność działań. Przydadzą się do tego opisywane wcześniej narzędzia w postaci analizy SWOT czy 5 sił Portera.
W dalszej kolejności określa się potencjał rynkowy, oceniając możliwości sprzedaży produktu czy usługi w konkretnym segmencie. Dochodzi tutaj do analizy wielkości rynku, tempa wzrostu, konkurencji i barier wejścia, co umożliwi oszacowanie potencjalnego udziału oraz zysków. W zastosowaniu idealnych strategii marketingowych zdecydowanie pomoże także zrozumienie cyklu życia danego przedmiotu, jaki składa się z 4 faz, jednak przy każdej z nich sprawdzą się odmienne działania z zakresu analizowanego rodzaju marketingu.
Ostatnie czynności, które należy wykonać, stosując marketing strategiczny?
Przeprowadzenie dokładnej analizy konkurencji i szukanie przewagi konkurencyjnej ma szczególne znaczenie w kontekście utrzymania oraz zwiększenia udziału w rynku. Trzeba się tutaj skupić przede wszystkim na ofercie produktowej, strategiach cenowych, kanałach dystrybucji, technologiach, wizerunku marki, a także relacjach z Klientami. W dalszej kolejności należy zająć się szukaniem ciągłej przewagi konkurencyjnej, na którą wpływ może mieć wyższa jakość, niższe ceny, dostęp do głównych zasobów bądź większej efektywności operacyjnej, jaką przeciwnikom ciężko będzie powtórzyć.
Ostatnim etapem marketingu strategicznego jest projektowanie strategii rozwoju, który łączy wszystkie informacje zebrane przez właściciela firmy, dając mu szansę na stworzenie konkretnej wizji. W tym momencie formułuje się cele marketingowe, co pozwala określić działania zgodne z analizą konkurencji i przewagą przedsiębiorstwa. Później następuje tworzenie planu implementacji poprzez wyznaczenie osób, jakie będą odpowiadać za zadania, harmonogram czy niezbędne zasoby. Istotne znaczenia ma także określenie budżetu czy przypisanie zasobów finansowych, ludzkich oraz technologicznych do opcji ich użycia.
Stosowanie marketingu strategicznego wydaje się być absolutnie niezbędne, aby właściciele firm mogli myśleć o osiągnięciu sukcesu. Znajomość wszystkich opisanych powyżej elementów może w znacznym stopniu pomóc im w poprawie sytuacji ich biznesu, dlatego warto je dokładnie przeanalizować, aby następnie wprowadzić te zasady w życie. Istotną rolę będzie odgrywać tutaj znajomość rynku i próby przygotowania produktów lepszych od tych, które można znaleźć u konkurencji. Po zapoznaniu się z zawartymi w tym artykule informacjami czas zabrać się do pracy, aby przedsiębiorstwo działało na najwyższym poziomie.