Zarządzanie firmą – obszary

Wiele osób pracujących na etacie lub bezrobotnych marzy o tym, aby kiedyś założyć swój własny biznes. Jest to jednak czasochłonne zadanie, gdyż wymaga dopełnienia mnóstwa formalności, lecz prawdziwy ogrom pracy zaczyna się już po otwarciu firmy. Trzeba w niej bowiem zarządzać grupą ludzi i w odpowiedni sposób dotrzeć do Klientów, od których zaufania będzie zależeć późniejszy rozwój przedsiębiorstwa. Więcej informacji na temat zarządzania spółką oraz jego obszarów będzie można uzyskać, czytając ten artykuł.

Podstawowe elementy, na których trzeba się skupić podczas zarządzania firmą

Aby dowiedzieć się, jak zarządzać firmą, w pierwszej kolejności trzeba skoncentrować się na jej 7 wymiarach opisanych w modelu, którego można użyć zarówno w przypadku 1-osobowego przedsiębiorstwa, jak i międzynarodowego koncernu. Aby prawidłowe funkcjonowanie biznesu razem z jego rozwojem było możliwe, trzeba zastosować każdy z elementów, o jakich będzie można przeczytać w dalszej części bloga.

Wyraźny podział wszystkich obszarów wewnętrznych działań firmy umożliwia lepsze zrozumienie, diagnozowanie, organizację pracy, a także wyznaczanie zadań poszczególnym osobom. Ta koncepcja cały czas się sprawdza, nadając właściwą perspektywę w zarządzaniu działalnością gospodarczą. Najistotniejsze jest to, aby wszystkie części ze sobą współgrały, działając w równowadze, żeby zapewnić firmie sprawne działanie, a przedsiębiorcy duże zyski przy poświęcaniu mniejszej ilości czasu.

Jakie są działania zarządzania firmą?

Pierwszym z 3 działań zarządzania firmą jest marketing, na który składają się wszystkie czynności prowadzące do zainteresowania obcych ludzi współpracą czy zakupem. Duże znaczenie ma również sprzedaż polegająca na zadaniach związanych z przedstawieniem oferty, finalizacją transakcji z Klientem, parafowaniem umowy z nim i uiszczeniem przez niego zapłaty. W ostatniej części tego etapu trzeba skupić się na realizacji, czyli dostarczeniu produktu, usługi lub towaru.

O co należy zadbać przy poszczególnych obszarach zarządzania firmą?

Jeśli chodzi o obszary (inaczej dyscypliny) zarządzania firmą to należy zacząć od marki, która ma związek z działaniami, ustaleniami i projektami dotyczącymi świadomości wizerunku przedsiębiorstwa. Określa się tutaj także cechy odróżniające spółkę od innych oraz idealnych Klientów, skupiając się na tym, kim są, jakie są ich potrzeby czy wyznawane wartości, które trzeba im zakomunikować i dostarczyć – na wszystkich etapach, a także w jakichkolwiek działaniach. Mocno liczy się również finansowy wymiar działalności, na który składają się chociażby: rezultaty, marże, rentowność, plany i analizy, aktualne przepływy gotówki czy troska o pieniądze bądź rozliczenia.

Obszar zarządzania odnosi się zarówno do zespołu, jak i gwarancji sprawnego działania danej organizacji. Chodzi tutaj o wszelkie kwestie odnośnie zatrudniania, produktywności, planowania oraz organizacji pracy, motywowania pracowników oraz obserwowania efektów wykonywanych przez nich zadań. Istotne są tu również wszelkie sprawy techniczne potrzebne, aby firma mogła prawidłowo funkcjonować, takie jak zabezpieczenie biur i systemów informatycznych, a także usprawnienia organizacyjne.

zarządzanie firmą

Na czym polega przywództwo w firmie?

Pełnienie funkcji lidera w przedsiębiorstwie ma szczególne znaczenie, w związku z czym trzeba o to zadbać w każdym z wymienionych obszarów. Wiąże się to przede wszystkim z wyznaczaniem kierunków, odnajdywaniem nowych opcji biznesowych czy rozwijaniem potencjału. Przedsiębiorca powinien skupić się głównie na stwierdzeniu wizji przyszłości i wartości, jakimi kieruje się dana firma. Dzięki temu elementowi, pozostałe części działają spójnie, zapewniając spółce dynamiczny rozwój oraz sukcesy finansowe.

Jak zarządzać firmą z użyciem wspomnianego modelu?

Założenie własnej firmy jest niewystarczające, aby mówić o kimś, że został przedsiębiorcą, gdyż do tego potrzeba wielu zmian, a na początku trzeba zastąpić swoje wymagające miejsce pracy w prawdziwą działalność gospodarczą, jaka będzie sprawnie działać oraz przynosić zyski, bez względu na poświęcony czas. Należy wspomnieć, że mnóstwo właścicieli niewielkich firm ma problem z realnym budowaniem biznesu, gdyż będąc osobami samozatrudnionymi zajmują się tworzeniem dla siebie miejsca wykonywania obowiązków służbowych, lecz równocześnie zostają niewolnikami swojego przedsiębiorstwa. Firma na tyle mocno wiąże się z pracą człowieka, do którego należy, że jej funkcjonowanie bez niego okazuje się właściwie niemożliwe.

Aby zmniejszyć ilość czasu poświęconego na pracę i móc zająć się także przyjemnościami bez obaw o problemy finansowe, trzeba rozpocząć budowanie biznesu. Warto również przestać wykonywać mnóstwo zadań jednocześnie, zajmując się każdym ze wspomnianych wyżej elementów, gdyż może to spowodować spory chaos oraz brak czasu. Skuteczne zarządzanie przedsiębiorstwem będzie możliwe dopiero po uporządkowaniu całego harmidru, zrozumieniu wzajemnych powiązań poszczególnych elementów oraz odnalezieniu sposobu na wyjście w stronę rozwoju.

Określenie najistotniejszych obszarów i stwierdzenie, o co w pierwszej kolejności trzeba zatroszczyć się w swojej firmie, pozwoli przedsiębiorcom usystematyzować własne działania, jednocześnie przyspieszając rozwój ich biznesów. Użycie opisywanego modelu daje bowiem możliwość sprecyzowania czynności, które można przekazać innym oraz tych, którymi należy zająć się samodzielnie, co mocno ograniczy czas spędzony przez właściciela w pracy.

Zarządzanie firmą i przyczynianie się do jej rozwoju stanie się łatwiejsze dzięki zastosowaniu następujących zasad:

  • Właściciel przedsiębiorstwa jest całkowicie odpowiedzialny za obszar strategicznego przywództwa.
  • W pozostałych obszarach można do pracy na projektami i wykonywania poszczególnych zadań wyznaczać innych, lecz określanie kierunków i nadzór leżą po stronie szefa.
  • W pierwszej kolejności trzeba zrezygnować z robienia zadań oraz projektów zaliczających się do 3 obszarów działania, które mieszą się w dolnej połowie modelu.
  • Wraz z rozwojem firmy można pomyśleć o zatrudnieniu nowych osób na wysokie stanowiska, takie jak dyrektor sprzedaży lub finansowy, którzy zajmą się zarządzaniem danymi obszarami, jednak całościowe prowadzenie działalności oraz koordynacja pracy konkretnych pionów nadal będą w rękach właściciela.

Co najczęściej powoduje problemy z zarządzaniem firmą i jak im zaradzić?

Warto zwrócić uwagę na to, że właściciele skromnych przedsiębiorstw skupiają się głównie na marketingu, sprzedaży i dostarczaniu Klientowi produktu, usługi czy towaru, na które poświęcają ok. 80% swojego czasu. Może to być przyczyną kłopotów oraz niepewnej przyszłości ich przedsiębiorstwa, gdyż do lepszego funkcjonowania biznesu potrzebna jest większa koncentracja na pozostałych obszarach. W związku z tym, mimo spędzania w firmie całych dni, biznes podąża w złym kierunku, a przedsiębiorca przestaje mieć nad nim kontrolę.

Ograniczenie do minimum czasu spędzonego w pracy przy jednoczesnym zyskaniu pewności odnośnie rentowności przedsiębiorstwa będzie możliwe w przypadku zwrócenia uwagi także na markę, finanse i zarządzanie ludźmi razem z organizacją, co pozwoli na zabezpieczenie efektywnego działania.

Duża sprzedaż i dostarczanie towarów to zdecydowanie za mało, gdyż ktoś musi zająć się także pilnowaniem, czy płatności od Klientów przychodzą na czas oraz czy się to w ogóle opłaca. Należy zaznaczyć, że ciężka praca wszystkich osób w firmie może przynosić mniejsze korzyści niż lżejsza przy lepszej organizacji lub znalezieniu szybszych sposobów na wykonywanie poszczególnych obowiązków. Poza marketingiem, niezwykle istotna jest więc spójność działań, której brak może prowadzić do sporych problemów z efektywnością i dotarciem do “idealnych Klientów”.

Bezpieczne oraz sprawne działanie biznesu i jego rozwój można zagwarantować, skupiając się przede wszystkim na przywództwie. Trzeba więc pełnić w swojej firmie rolę prawdziwego lidera, który wytycza ścieżki, patrzy w sposób strategiczny, planuje długoterminowo, jasno określa cele, aby wreszcie zająć się koordynacją działań w danych obszarach, troszcząc się o to, aby na każdy z nich poświęcano odpowiednią ilość czasu.

Prowadzenie własnej firmy jest z pewnością zadaniem dla ludzi odważnych, cierpliwych i pomysłowych. Początki zawsze bywają trudne, jednak opracowanie odpowiedniej strategii z zastosowaniem opisanego tutaj modelu może pomóc firmie w funkcjonowaniu na wysokim poziomie oraz szybkim rozwoju. Powyższe wskazówki mogą być pomocne przede wszystkim osobom, które spędzają w pracy kilkanaście godzin dziennie, co prowadzi do ich wyczerpania, negatywnie przekładając się na wyniki. Warto więc zadbać o swoje zdrowie, zapewniając sobie możliwość odetchnięcia od służbowych obowiązków.